Home

Tuukkalan muinaispuvun korut

Olkalaukut. Laukkusetit. Korut. Kaulakorut Peploksen yhteydessä kannattanee käsitellä myös se korutyyppi, joka on peplokselle ominainen, eli olkasoljet. Olkasoljilla kiinnitettiin suorakaiten muotoinen kangas olkapäille niin, että syntyi se vaatekappale, jota kutsumme peplokseksi. Kärjistäen voisi sanoa, että ilman olkasolkia myöhäisrautakautinen peplosmekko ei ole peplosmekko, vaikka onkin myönnettävä, että on mahdollista, että peplosmekko saatettiin joskus myös ommella olkapäiltä yhteen (Lehtosalo-Hilander 1984, 55.). Pronssikoristeet ilmestyivät länsisuomalaisten naisten viittoihin viikinkiajan lopussa, ristiretkiajan alussa. Viittoja alettiin koristella ensin päällikeommelluilla pienillä pronssispiraalitähdyköillä, jotka oli yleensä aseteltu symmetrisesti viittakankaan reunoille ja kulmiin. Voitiin esimerkiksi laittaa pitkille sivuille kullekin kolme tähdykkää, yksi keskelle ja kaksi kulmiin. Sille sivulle, joka oli tarkoitettu ylöspäin, voitiin lisätä vielä pari tähdykkää yhtä symmetrisesti kuin muutkin. (Hirviluoto 1973, 64-67; Ken kantaa Kalevalaa 1985, 39.) Ristiretkiaikana ilmestyy käyttöön uusi riipustyyppi, eli selvästi kristilliset krusifiksit ja ristiriipukset, jotka olivat usein hopeaa. Siitä, oliko näiden kantaja kristitty vai muuten vain ihastunut koreaan hopearistiin, ei voida olla varmoja. Kaularenkaat jäivät vähitellen pois käytöstä. Karjalan ristiriipukset ovat venäläis-bysanttilaisia kun länsisuomalaiset ristiriipukset olivat skandinaavisia tai länsieurooppalaisia. Karjalassa oli myös käytössä kaulanauhatyyppi, jossa palttinakankaalla ympäröityyn tuohiliuskaan oli ommeltu hopeanastoja. Kaulanauha oli käytössä sekä miehillä että naisilla. Ristiretkiaikana ilmestyvät helminauhoihin myös komeat hopeafiligraanihelmet. (Kivikoski 1967, 234-235, 266; Schvindt 1893, 126, 141.) ​Ilmoitus jätetty 9.12.2019Myydään feresi koko 36-38 ja tytön 3-5 v. feresi. Puvut samanlaisia paitsi aik. puvussa lisäksi takki ja hattu.Kerran päällä ollut.Hp.200 ja 60 € KuopiossaLisätietoja p.0440409759 / Leila

Kansallispuvussa в Instagram: «Tuukkalan muinaispuvun esiliinan

Suomalaisten muinaispukujen peplosmekot ovat useimmiten bataviatoimikassidoksista villaa. Hamekangas käytettiin poikittain, eli niin, että loimen suunta oli vaakatasossa. Peplosmekkojen kankaat olivat enemmän tai vähemmän neliömäisiä, Maskun puvun peplos on 148 x 148 cm kooltaan ja Euran puvun 155 x 140 cm. Peplos oli useamman koon vaatekappale, sillä helman pituutta saattoi säädellä taitteen pituudella. Kankaassa täytyi myös olla väljyyttä, jotta se sopisi samalle naiselle eri elämäntilanteissa, kuten raskauden aikana. Peplos voi olla toiselta sivultaan avoin, jolloin hameessa ei ole yhtään saumaa, tai sitten kankaan reunat on yhdistetty sivusaumalla. Se, kummalta puolelta sivusaumaton peplos oli avoin, riippui varmasti paljon käyttäjän mieltymyksistä. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 26-30; Ken kantaa Kalevalaa 1985, 44.) Ini Dia Panduan PPI Jepang saat Misil Balistik Korut Menghantam. AdminSekolahJepang April 28, 2017 BENCANA 0 Comments Tuukkalan Tila B&b ⭐ , Suomi, Mäntyharjuntie, 61: фотографії, адрес и телефон, години роботи, фото та відгуки відвідувачів на...Tuukkalan Tila B&b. Ще немає відгуківНаписати відгук Paita:hihan pituus 50 cm, hihansuu 21 cm, rinnanympärys 106 cm.Liivi: pituus 50 cm, rinnanympärys 90 cmHame: vyötärön ympärys 73 cm (säädettävissä), pituus  82 cm.Esiliina: 75 cmHinta: 650€Yhteydenotto: tarja.a.nyman(a)gmail.comPuku on Jyväskylässä. Kankaan materiaali, sidos, tiheys ja siihen käytettyjen lankojen kierto- ja kertaussuunnat ovat suhteellisen helposti selvitettävissä, kuten edellä on selitetty. Useimmiten tehtäessä pukuversiota pyritään alkuperäisen kankaan ominaispiirteitä jäljittelemään mahdollisimman tarkasti. Esimerkiksi Euran pukua tehtäessä langat kehrättiin alkuperäisiä vastaaviksi käsin, vaikka kankaat kudottiinkin vaakakangaspuissa. Kaarinan puvusta tehtiin ensin yksi versio teollisin menetelmin ja synteettisin värein, mutta toista, mahdollisimman alkuperäiseksi aiottua pukuversiota varten hankittiin erikseen pitkävillaisia lampaita, joiden villa muistuttaa myöhäisrautakaudella kasvatetun rodun villaa. Tätä versiota varten kankaat kudotaan pystykangaspuissa. Luonnollisesti alkuperäisin menetelmin tehty versio tulee paljon kalliimmaksi. (Kirves 1995, 8-9; Lehtosalo-Hilander 1983, 18-19.)

Varastetut muinaispuvun korut palautettu Kenkäveroon yle

Lautanauhan tekoa aloitettaessa loimilangat pujotetaan laudan kulmissa olevien reikien läpi ja laudat asetetaan rinnakkain. Loimilangat kiristetään päihin kiinnitettävien tukien avulla. Kun lautoja kierretään neljänneskierros, syntyy loimilankojen väliin aukko, josta kude pujotetaan. Jälleen lautaa kiertämällä aukko sulkeutuu ja jättää kuteen väliinsä, ja avaa jälleen uuden aukon, josta kude pujotetaan. (Sarkki 1979, 10-14.) Huolitteleva lautanauha saattoi olla myös koristeellinen elementti. Kankaan loimia ei välttämättä kudottukaan lautanauhan sisään, vaan ne jätettiin roikkumaan ja niistä palmikoitiin koristeellinen, pronssispiraalein korostettu ristikko. Joskus ne vain jätettiin roikkumaan hapsuiksi kankaan reunaan. Yleensä huolitteleva lautanauha oli samanvärinen kuin itse kangaskin, mutta toisinaan lautanauhan loimet olivat eriväristä lankaa kuin kangas. Myös tällöin nauhoilla oli koristava tarkoitus huolittelevan lisäksi. (Sarkki 1979, 14, 24-29.) Kauneimmat naisten korut löydät Ellokselta! Paljon erimallisia kaulakoruja, rannekkeita, korviksia ja sormuja. Tilaa helposti netistä

Kaarinan Kirkkomäen haudassa I oli kuitenkin viitteitä siitä, että aluspaidan lisäksi vainajalla on ollut myös erillinen alushame tai paidan alaset, jotka ovat olleet eri kangasta kuin paitaosa. Riikonen päätyi paidan alasiin, paitaosaan ommeltuun hameeseen, joka muodostaa aluspaidan kanssa yhtenäisen alusmekon. Paidan alaset olivat myöskin bataviasidoksista villakangasta, mutta kudokseltaan tukevampaa kuin paitaosassa ja väriltään sinertävää. Kankaan toinen, ihoa lähinnä oleva puoli on vanutettu. (Riikonen 1990, 85, 101-103.)​Myydään miesten Hämeen kansallispuku koko 52. Tanhukengät koko 43. Hopeinen solki. ​Paidassa ei  ole punaisia kirjailuja.​Kaikki yhteensä 500 eYhteydenotot ​Minni Viitanen, Oulu, minnivii@hotmail.com , 0408216652 Vyö oli yleensä niin pitkä, että sen pystyi kietomaan kahdesti kantajansa ympärille ja solmimaan kunnolla. Tämä tarkoitti jopa kolmea metriä. Esiliina kiinnitettiin vyötärölle siten, että ensimmäisellä vyökierroksella esiliina kiinnitettiin paikalleen, esiliinan yläosa taitettiin vyön päälle siten, että vyö jäi poimuun ja kierrettiin vyö toisen kerran vartalon ympäri ja solmittiin sitten paikalleen. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 30.)

Menurut Laporan Tahunan Aset Teroris dari Kantor Pengawasan Aset Luar Negeri Amerika Serikat, aset Korut yang dibekukan di Amerika Serikat berjumlah US$.74,36 juta pada tahun 2018 Ristiretkiajan läntiset rannerenkaat ovat olleet yleensä sirompia kuin edellisen kauden renkaat. Ne saattoivat ola tasaleveitä ja nauhamaisia tai sitten leveitä, päistään kapenevia. Yleensä niiden materiaalina oli hopea. (Kivikoski 1967, 234.) Vaikka työni aiheena onkin nimenomaan naisen myöhäisrautakaudella käyttämä asukokonaisuus, katson silti tarpeelliseksi kertoa myös jotakin miehen puvusta niiden vähäisten tietojen perusteella, joita miehen myöhäisrautakaudella käyttämästä puvusta on saatu. Tämä antaa mahdollisuuden jossakin määrin verrata eri sukupuolten käyttämiä vaatteita. Hurstut-hameet, eräs tulkinta naisten myöhäisrautakaudella käyttämistä alushameista ansaitsee oman selityksensä. Kuten useasti on jo ehditty toteamaan, hurstut-hameet olivat murtotoimikassidoksista villakangasta. Hurstut-hame on suorakaiteenmuotoinen kappale kangasta, joka kootaan vyötärölle vyöllä, joka oli usein lautanauhaa. Kankaalla oli leveyttä jokseenkin runsaasti, hurstut-hameen oli tarkoitus poimuttua vyötäröllä. Hame saattoi olla sivulta avoin, mutta toisaalta siinä myös saattoi olla sivusauma, kuten Raision löytö osoittaa. (Hirviluoto 1987, 13-16; Ken kantaa Kalevalaa 1985, 45; Lehtosalo-Hilander 1984, 77.)

Nosta ilmoitus krkeen

Tuukkalan kalmisto on Tuukkalan kylässä noin viisi kilometriä Mikkelin rautatieasemalta etelään sijaitseva For faster navigation, this Iframe is preloading the Wikiwand page for Tuukkalan kalmisto Pukujen kunnostuksessa korujen puhdistus on lempihommiani. Tässä Tuukkalan muinaispuvun päänauha 1970-luvulta, jonka hopeoiduista nastoista erottuu puhdistamaton, tumma nasta keskellä

Joskus valmistunut kangas vanutettiin saraksi. Varsinkin miesten tunikoita ja naisten päällysmekkoja varten valmistettu kangas vanutettiin saraksi, joka pitää tuulta ja kosteutta paremmin kuin vanuttamaton kangas. (Schvindt 1893, 155.) Kuitenkin on muistettava, että käytössä villakangas vanuttuu itsestään jonkin verran, joskin epätasaisesti; löydetyt tekstiilijäänteet ovat yleensä niin pieniä, ettei niistä täysin varmasti pystytä sanomaan, onko kangas vanutettu saraksi tarkoituksella, vai onko se vanuttunut käytössä. Myydään Tuukkalan puku, koko S/38, ja siihen kuuluvat Kalevalakorut. Tarjoa. Puku on Turussa.Puh. 0504952501sloppelarauha(ät)gmail.com Korut pukuversioita varten tehdään mahdollisimman tarkasti alkuperäisten mukaan - joskin muinaispukurekonstruktioiden historian aikana on tapahtunut myös ylilyöntejä: korut on kyllä pukua varten valmistettu huolella alkuperäisten mukaan, mutta alkuperäiset onkin sitten haalittu samaan pukuun useammasta eri haudasta! Korujen kopioiden tekijöinä ovat yleensä olleet ammattikultasepät, ja pukuversioita tehdessä onkin usein turvauduttu Kalevala Korun työntekijöiden ammattitaitoon. Se, millä tekniikalla korujen kopiot tehdään, riippuu toisaalta tavasta, jolla alkuperäinen on tehty ja toisaalta alkuperäisen kunnosta. Valetuista alkuperäisistä koruista pyritään ottamaan valos, jos esineen kunto sen kestää, ja valamaan myös kopio. Kaiverrettujen ja pakottamalla tehtyjen esihistoriallisten korujen kopiot tehdään samalla tekniikalla kuin alkuperäiset. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 21; Lehtosalo-Hilander 1984, 72-74.) Mikkelin muinaispuku valmistettiin pelkästään Tuukkalan kalmiston ristiretkiaikaisen haudan 26 pohjalta, toisin kuin edeltäjänsä Tuukkalan puku, johon oli aineksia otettu yhdestä jos toisestakin haudasta. Puku julkistettiin kesällä 1994, ja sen rekonstruktio perustuu Pirkko-Liisa Lehtosalo-Hilanderin tutkimuksiin. (Väänänen 1994.)

Ilmianna asiaton ilmoitus

Schvindt olettaa löytöjensä perusteella, että Karjalassa naiset olisivat päähineenään käyttäneet joko viittaa tai viittakankaasta tehtyä huntua. Pään tienoilta tavatut hunnun kappaleiksi oletetu kankaat ovat usein olleet tyypiltään ja koristelultaan samanlaisia kuin viitta. Schvindt löysi pään tienoilta myös pronssispiraaleita. Hunnunsoljiksi Schvindt myös olettaa pään tietämiltä löydetyt hopeiset hevosenkenkäsoljet. Hevosenkenkäsoljilla kiinnitettiin huntukangas niskaan. (Schvindt 1893, 121-122.) Huntu saatettiin kiinnittää paikalleen myös nauhoilla, joko palmikko- tai lautanauhoilla ja jopa koristella niillä. (Sarkki 1979, 76-78.)Ostetaan ​Keski-Suomen kansallispukuun sopivan paidan hopeasoljen ja valkoisen esiliinan. reetta.amper(ät)iki.fi Tuukkalan Tila B&B. Tuukkalan tilan aamiaismajoitus.. Myydään Jalasjärven kansallispuku. Mukana kaikki tarpeellinen, myös tykkimyssy. Koko 42. Hinta 2000€. 0503587997 / Anna

Tuukkalan riipus kaulakoru, pronssi, Kalevala Koru, Kuopi

2.2. Kaivauksilla saatu materiaali

Palmikointi on yksinkertaisempi tapa valmistaa nauhoja. Yksinkertaisin on kolmesta langasta letittäminen. Mitään muita apuvälineitä ei tarvita, kuin tuki, johon palmikon alkupään voi kiinnittää. Monimutkaisemmaksi palmikkonauha tulee, kun palmikoitavia lankoja lisätään. Ristikkonauhaksi sanotaan sellaista nauhaa, jossa jokainen lanka on vuorotellen kuteena ja loimena. Ristikkonauhojen kuviot olivat siksak- tai diagonaaliviivoja. (Sarkki 1979, 10-14.) Mahdollista on myös, että pohtiessaan päällyshameen muotoa ajan arkeologit, mm. Schvindt ja Appelgren-Kivalo, tutkivat myös kansatieteellistä materiaalia. Karjalassa on ollut käytössä ns. kosto-hame, jonka muoto muistuttaa olkainhametta. Kostoa eivät kuitenkaan pitäneet ylhäällä soljet, vaan olkakielekkeet oli ommeltu yhteen. Kosto on voinut antaa idean päällyshameen muodosta näyttämöpukujen valmistajille ja tutkijoille. (Lehtosalo-Hilander 1984, 54-55.) Muinais-Karjalan pukua alettiin suunnitella 50-luvun alkupuolella. Myös tämä puku, kuten Tuukkalan pukukin, oli tarkoitettu ennen kaikkea käyttöpuvuksi. Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö tuki hanketta, olipa oikeastaan sen alkuunpanijanakin. Kansatieteilijä Tyyni Vahter kirjoitti puvun ohjeet. Ohjeet kuitenkin olivat monessa suhteessa vaillinaiset, niistä puuttuivat mm. kokonaan maininnat siitä, mihin hautalöytöihin puvun yksityiskohdat pohjautuivat, mitkä olivat hameen ja esiliinan tarkat pituudet ja miten koristenauhat tehtiin. (Lehtosalo-Hilander 1984, 33; Lehtosalo-Hilander 1982a, 16.)(Liite 6.) Mikkelin seudun muinaispuku | Tekaisin Mikkelin seudun muinaispuvun valmiiksi. Jos totta puhutaan, niin puvun tekemiseen meni aikaa useampi vuosi. Työläs mutta mielenkiintoinen projekti

Suomalainen muinaispuku - myöhäisrautakautinen vai nykyaikainen

  1. Mutta sininen ei ollut ainoa käytetty väri, vaikka valtamiesten keskuudessa suosittu olikin. Punaisen käytöstä kertovat paitsi näkyvät punaisen jäänteet, niin myös alitsariinihappo, mataroiden juuresta saatava väriaine. Punaista väriä saa myös eräistä jäkälistä kuten naavasta. Jäkälistä ja mataroista saa myös keltaista väriä: esimerkiksi keltamataran juuret antavat punaisen mutta kukat keltaisen värin. (Rautavaara 1981, 26-31, 56, 88-89.)
  2. Kierrätyskeskus kouluttaa ympäristöasioissa aikuiset, lapset, oppilasryhmät, kasvattajat että yrityksetkin. Ympäristökasvatusmateriaaleja löydät myös verkkokaupasta.
  3. Ostetaan Etelä-Savon, Juvan tai Ristiinan naisten kansallispuku, koossa 40-42. johanna.blomberg(ät)live.fi  0442859037

Kansallispukujen osto ja myynti - Nuorisoseurat Satakunt

Vuonna 1899 Schvindt julkaisi Koti ja yhteiskunta-lehden käsityöliitteessä ohjeet muinaissuomalaisen naisenpuvun tekoa varten. Ohjeet perustuivat ilmeisesti suurelta osin arpajaiskuvaelmaa varten tehtyjen pukujen ohjeisiin, sillä mm. näyttämöpuvun ja ohjeet värivalinnat olivat samat. Puku sai juhlapukuna valtavan suosion ja kansan parissa nimen "Aino-puku". Se nostettiin vuosisadan vaihteessa yhdeksi kansallispuvuksi muiden kansallispukujen rinnalle. (Kaukonen 1972, 30-35; Lehtosalo-Hilander 1984, 19.) 60-luvulla korusto uusittiin jossain määrin, ketjulaitteen rintaketjuksi valittiin rautainen ketju, joka paremmin vastasi alkuperäistä ja korvakeputki siirrettiin sivuketjuun ja sille annettiin myös pari. Savolaisen mallin mukaan tehty hunnunsolki vaihdettiin karjalaisen mallin mukaiseen. Täydellisesti korustoa ei kuitenkaan yhdenmukaistettu - koruston osat kupurasoljista lähtien ovat yhä eri haudoista. (Lehtosalo-Hilander 1984, 35-37.)

Tuotteessa on näkyvää käytön jälkeä tai ajan patinaa,mutta tuote on toimiva ja käyttökelpoinen. Termien määrittely näin ei kenties ole täysin oikeaoppista, sillä myös konkreettisia, ennallistettuja vaatteita sanotaan rekonstruktioiksi. Olen kuitenkin tehnyt tämän erottelun selvyyden vuoksi; useimmista muinaispukurekonstruktioista on myös tehty pukuversioita käyttöpuvuiksi. Tulisiko kaikkia näitä versioita, jotka saattavat poiketa paljonkin alkuperäisestä, sanoa pukurekonstruktioiksi? Vai vainko sitä aivan ensimmäistä, jonka asiantuntijat ovat tehneet? Kuitenkin myös tiedemaailman sisällä on tehty useita versioita samasta puvusta. Esimerkiksi Kaarinan puku julkistettiin 1991. Kyseinen pukuversio oli tehty teollisesti, synteettisin värein. Kuitenkin Kaarinan puvusta on valmistumassa uusi versio, joka on tehty alkuperäisin menetelmin ja luonnonvärein. Olisiko tässä tapauksessa sanottava aidoksi ja alkuperäiseksi rekonstruktioksi sitä ensimmäistä, jota ei kuitenkaan oltu tehty yhtä suurella huolella kuin tulevaa versiota? Kiertääkseni näitä määrittelyongelmia käytän siis fyysisestä, konkreettisesta muinaispuvusta sanaa 'pukuversio', tai pelkästään 'puku'. Sanaa 'pukurekonstruktio' käytän siitä teoreettisesta mallista, jonka perusteella pukuversio(t) on tehty. Kuitenkaan tämä perusmalli ei todennäköisesti edusta yleisintä rautakautista pukeutumista. Rekonstruktioita tehtäessä on useimmiten valittu tutkittaviksi ja rekonstruoitaviksi ne haudat, joissa on eniten jäänteitä - käytännössä tämä tarkoittaa niitä hautoja, joissa on paljon koruja. Niinpä työni jääkin oikeastaan suppeaksi yhteenvedoksi siitä, mitä nykyään tiedetään myöhäisrautakautisesta pukeutumisesta ja minkä perusteella.

Esiliina oli puvun yltäkylläisin osa. Se oli runsaimmin pronssispiraaleilla koristettu, ja tämän pronssispiraalien runsauden takia esiliinojen tarkkoja kokoja on myös saatu selville; esiliina reunustettiin usein kauttaaltaan pronssispiraalein, ja säilynyt pronssispiraalireunus voidaan mitata. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 30.) Discover a large selection of s.Oliver Fashion for Women, Men and Kids | s.Oliver Online Store Europe - Order now

Varsinaisen Tuukkalan puvun valmistaminen lähti Elsa Heporaudan aloitteesta 30-luvulla. Tuukkalan puvusta ei ollut tarkoituskaan tulla tarkan tieteellistä tulkintaa muinaispuvusta, vaan käyttöpuku. Pohjana käytettiin pitkälti Heikelin 1880-luvulla julkaisemia akvarelleja. Olkainhameen väriksi valittiin sininen, joka oli Heikelin piirroksissakin olkainhameen värinä. Hameen reunoihin ei ommeltu nauhakoristeita, vaikka löytöjen mukaan nauhakoristeet olisi reunoissa kuulunut olla. Hameenhelmaan ommeltiin sen sijaan pronssispiraaleja, jotka eivät hameenhelmaan oikeastaan kuulu. (Lehtosalo-Hilander 1984, 28-32.) Yleensä lautanauhat ovat litteitä, mutta Lounais-Suomessa on ollut kaytössä erikoinen lautanauhamuoto: pyöreä lautanauha. Sitä lienee käytetty samoin kuin muitakin nauhoja. Eri värisiä lankoja ja erilaisia laudankiertotapoja käyttämällä voidaan saada aikaan hyvin monimutkaisia kuvioita. Lautanahojen yleisimmät koristeaiheet ovat erilaisia geometrisia, muotoja: sahalaitakuvioita, ristejä, vinoneliöitä, kolmioita. (Sarkki 1979, 43-44, 47.) Joskus nauhoilla on myös saattanut olla symbolista tai uskonnollista merkitystä. Monet kansat ovat käyttäneet nauhoja esimerkiksi suojana pahaa silmää vastaan. Neitsyet ovat voineet käyttää punaista nauhaa neitseytensä merkkinä. Nauhoilla sitomisella on usein ollut uskonnollista merkitystä, ja rakastavaiset ovat lahjoittaneet toisilleen nauhoja esim. kihlauksen merkkeinä. Myös Suomessa, myöhäisrautakaudella on nauhoilla voinut olla tällaisia merkityksiä. (Sarkki 1979, 90-91.)

Varhaisimmissa naisten viitoissa ei ollut pronssikoristelua, ja siksipä niistä onkin varsin vähän tietoja. Esimerkiksi Euran puvusta puuttuu viitta sen takia, että haudassa oli liian vähän sen jäänteitä, jotta rekonstruointi olisi ollut mahdollinen. Vainajan pukuun viitta on kyllä kuulunut. Samanaikaiseen Kaarinan pukuun kuuluva viitta on pikemminkin rekonstruktioyritys, sillä jäänteitä siitä on todella vähän. Viitan värin kuitenkin tiedetään olleen punaharmaa. Riikonen on olettanut viitassa olleen hapsukoristeet kapeilla sivuilla, ja olettamus on todennäköisesti ainakin jossain määrin paikkansa pitävä, sillä myöhempien viittojen reunoissa oli useimmiten hapsut. (Riikonen 1990, 107; Lehtosalo-Hilander 1982a, 30.) See related links to what you are looking for 8.4.2014 - Marraskuussa varastetut muinaispuvun korut on palautettu Kenkäveroon Mikkeliin. Kenkäveron toiminnanjohtaja Anne Ossi kertoo, että poliisi soitti keskiviikkoaamuna ja pyysi..

Varastetut muinaispuvun korut palautettu Kenkäveroo

Pellava on kauan tunnettu kuitukasvi, jota on viljelty Suomen alueella myöhäisrautakaudellakin. Pellava on ehkä kuitenkin ollut enemmän tai vähemmän ylellisyystuote, sillä ollakseen käyttökelpoista pellavakuitu vaatii enemmän työtä kuin lampaanvilla. Siten vain rikkaimmilla lienee ollut ylimääräistä työvoimaa pellavankasvatukseen uhrattavaksi. Mahdollista on myös, että pellava on ollut tuontituote. (Riikonen 1990, 36; Tomanterä 1978, 50.) Myydään Tuukkalan muinaispuku. Hyvä kunto ja vähän pidetty. Pusero: luonnonvalkoinen ohutta villaa, rinnanleveys 124 cm, helma 132, pituus 58, hiha 45. Liivihame:tummansininen villaa, pituus 113cm, rinnanymp.124, vyötärö 130, helma 162. Villaiset vaaleaharmaat viitta ja esiliina pronssispiraalipitsein. Päänauha tinanapein ja korut (puuttuu viitan solki). Hintapyyntö 2700 e. Puku on Vaasan keskustassa. mb.kolehmainen(ät)gmail.comItäkeskus, Helsinki Kyläsaari, Helsinki Kontula, Helsinki Oulunkylä, Helsinki Nihtisilta, Espoo Suomenoja, Espoo Lehtosalo-Hilander, P-L. 1980: Common Characteristic Features of Dress - Expressions of Kinship or Cultural Contacts. Fenno-Ugri et Slavi 1978. Helsingin yliopiston arkeologian laitos, moniste no. 22. Helsinki. Ulkoasiainministeriön monistamo. 243-260. Puvun kaavoja ja mittoja pohdittaessa voidaan usein ottaa avuksi vertailuaineisto. Euran puvun paitamekon leikkauskaaviota tehtäessä tutustuttiin sekä nykyisiin kansanomaisiin paitamekon leikkauksiin, että skandinaavisiin esihistoriallisiin löytöihin (Lehtosalo-Hilander 1982a, 24.). Kaarinan puvun päähineen malli taas löytyi etsittäessä sille vastineita Itä-Baltiasta (Riikonen 1990, 98-99.). Puvun mittoja mietittäessä on otettava huomioon sitä kantaneen ihmisen arvioitu koko ja esihistorialliset työtavat: pystykangaspuissa ei esimerkiksi pystytty kutomaan pitkiä ja kapeita kankaita, lyhyitä ja leveitä kylläkin. Joissakin tapauksissa on pystytty selvittämään puvun osien tarkat mitat säilyneiden korujen ja kangasta koristaneiden pronssispiraalien perusteella. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 25, 30.)

Peplosmekon värit ovat moninaiset. Euran puvun peplos on tummanvihreä, Maskun peplos ruskea, Mikkelin tiilenpunainen, Kaarinan sinivihreä. Onkin todennäköistä, ettei mitään konventiota peploksen värille ollut, vaan yksilön maku ja varallisuus ratkaisivat värin. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 26-30; Ken kantaa Kalevalaa 1985, 44.) Pystykangaspuissa kudottaessa loimi joutuu kovemmalle rasitukselle, kuin vaakatasokangaspuissa kudottaessa - loimihan kannattelee valmistuvan kankaan painon. Siksi loimeksi yleensä valittiin vahvempi lanka kuin kuteeksi. Niinpä kuteen ja loimen voi erottaa muinaisesta kangaskappaleesta siitä, että kun kankaassa on sekä kerrattua että kierrettyä lankaa, on loimi kerrattua, kaksinkertaista lankaa. Jos kumpikin on kertaamattomia, on loimi se, joka on ohuempaa ja tiheämpää - ja jos kumpikin on kerrattu, kulkee kude suoraan ja loimi pujottelee kuteitten välitse. Helpointa loimen ja kuteen erottaminen kankaasta kuitenkin on, jos kankaanpalassa on säilynyt osa hulpiota, loimensuuntaista reunaa, tai lautanauhalopetusta, kuteensuuntaista kankaan päätettä. (Tomanterä 1978, 51; Riikonen 1990, 37.) Myydään Kokkolan kansallispuku Kotikutomo Helmi Vuorelman (Lahti) 50-luvun alussa valmistama asu. Erittäin siisti ja hyväkuntoinen. Koko vastannee noin 38, mutta vara hieman suurentaa neppareita siirtämällä. Malli jolla puku päällä on kokoa 36 ja 160 cm pitkä. Kansallispukuun kuulu liivihame, pusero, esiliina, puuvillainen huivi ja 2 kpl neidonnauhoja.Liivihameen mitat: rinnan ympärysmitta: 86 cm. (Neppareita siirtämällä voi saada muutaman cm lisää leveyttä)Vyötärö: 78 cmHameosan pituus: 74 cmLiivihameen koko pituus: 116 cm. Kiinnostuneille mittaan tarvittaessa lisää mittoja.Hintapyyntö 900 euroa, mutta järkeviä tarjouksia otetaan myös vastaan.Yhteydenotot ​Marjut Katainen, marjumum(a)outlook.com. Puh. 0407705513 Leena Tomanterä puolestaan lähti tutkimaan loimi- ja kudelankojen suuntia, mikä johti varsin erilaiseen tulokseen. Tomanterän rekonstruktiossa varsinaissuomalainen kaarihuntu (joskin tässä yhteydessä sana 'huntu' on harhaanjohtava) onkin korkea, tuohella kovitettu päähine. Spiraalireunat eivät olisikaan levittäytyneet erilleen, kuten Vahterin rekonstruktiossa, vaan murtotoimikas olisi yhdistänyt spiraalireunat ja muodostanut pystyn päähineen, jossa Vahterin otsakoristeeksi olettama lautanauha

16 parasta kuvaa: Kalevala - 2020 Korut, Kansanperinne ja Alakoulu

Bazı kalelerin üst kısımlarına ahşap korut veya ahşap metris adı verilen ilâveler yapılmıştır. Duvarların dibine kadar yaklaşan düşmana yukarıdan ateş edebilmek, ok veya taş atabilmek, kaynar su.. Vaatteet, Korut. 58. Ready to learn Hiomakivet. Keräilypuukot. Vyöt ja korut Myydään Kaukolan puku, vähän käytetty, hameen pituus 88 cm, vyöt.ymp. noin 70 cm, liivin rinnanymp. noin 90 cm, pituus noin 47cm (liivissä varaa leventää ja pidentää) hinta 600,- 050 5368170 leena.k.korkalainen(ät)gmail.com

Tuukkalan Kesäpuoti - Tuukkala, Finlan

Pemecatan tersebut memicu desas-desus tentang perombakan besar dalam pemerintahan Korut. Baca Juga: Sebut Itu 'Ironi,' Heboh 1.000 Petugas Polisi FBI Tangkap Bill Gates Terkait Tuduhan.. Hjalmar Appelgren-Kivalo suunnitteli vuoden 1925 pohjoismaiseen arkeologikongressiin Perniön emännän puvun, joka on tällä hetkellä pukunuken päällä Kansallismuseossa. Puku pohjautuu suurimmalta osaltaan Perniön Yliskylän hautaan 6. Pukuun kuuluu pellavainen valkea aluspaita, jonka halkio on suljettu hevosenkenkäsoljella. Päällyspukuna on punainen olkainhame, jonka reunat on koristettu kaksinkerroin taitetulla lautanauhalla. Olkasolkina ovat pienet hevosenkenkäsoljet, joista oikeanpuoleisesta lähtee kankiketju, jossa roikkuu korvalusikka ja veitsi. Kumpaakin yhdistää valkea nauha, jossa roikkuu pyöreä riipus. Kaulassa on helminauha ja ranteessa rannerengas. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 14.) Viikinkiajan kuluessa spiraalikoristeet runsastuivat. Kulmakoristeiden koko kasvoi ja niistä tuli monimutkaisempia. Viikinkiajalla myös ilmaantuvat esiliinoihin applikoidut koristeet. Koristeita saatettiin kiinnittää paitsi esiliinan helmaan, myös esiliinan taitteeseen ja yläosaan. Esiliinoihin applikoidut kuviot olivat Länsi-Suomessa erilaisia kerrattuja ristejä, hannunvaakunoita ja kehriä, kuten Euran puvun esiliina todistaa. Euran puvun esiliinassa on yhteensä yhdeksän ristikkomaista kuviota helmassaan. (Lehtosalo-Hilander 1978, 243-245; Lehtosalo-Hilander 1982a, 30.)Myydään uusi, käyttämätön, Kaukolan puku. Koko S-M. Puku on tehty Vuorelman tarvikepaketista kansallispukuohjaajan ohjauksessa. Pukuun kuuluu puuvillapaita, liivi, pitkä villamekko, pellavaesiliina ja neidonnauhat. ​Paita:Rinnan ympärysmitta 106cmHihansuun ympärysmitta 21cm Paidan pituus olkataitteelta helmaan 70cmHihan pituus 57cm​Hame:Pituus vyötäröltä helmaan 90cmHameosuuden vyötärön ympärysmitta 62cm (suurennettavissa)​Liivi:Rinnanympärys 88cm ( sivusaumojen levennysvara 7cm/sauma)Pituus olkataitteelta helmaan 50cmPitsit on käsin nyplätyt. Mukaan tulee pukuun kuuluva hopeinen paidan solki. ​Puku on Etelä-Karjalassa, Ruokolahdella.Hinta: 1700€Yhteydenotot: ‭050 591 5586‬

Todennäköisesti suurimmalta osaltaan puku rekonstruoitiin Kaukolan Kekomäen haudan 5 perusteella. Tästä haudasta ovat peräisin pukuun kuuluva ruskea hame, sininen esiliina, viitan, paidan ja hunnun hopeasoljet sekä olkainhameen soikeat kupurasoljet. Haudasta 6 ovat puolestaan puvun sininen huntu ja hopeinen sykerö sekä hopeanastoin koristettu kaulanauha. Haudasta 1 sai esiliina komean spiraalikoristelun, samanlaisen kuin Muinais-Karjalan puvussa, samoin kuin ketjulaite korvalusikan ja veitsentupen. (Lehtosalo-Hilander 1984, 38-40; Lehtosalo-Hilander 1982a, 16-18.)(Liite 6.)Myydään Ilmajoen kansallispuku lapselle n. 130 cm. Hame, liivi ja paita, hyväkuntoinen.Hintapyyntö 100 euroa.Puku on Pietarsaaressa.​Tiedustelut numerosta 041-5248513 Myydään Tuukkalan muinaispuku. Hyvä kunto ja vähän pidetty. Villaiset vaaleaharmaat viitta ja esiliina pronssispiraalipitsein. Päänauha tinanapein ja korut (puuttuu viitan solki) Tuukkalan kalmisto on Tuukkalan kylässä noin viisi kilometriä Mikkelin rautatieasemalta etelään sijaitseva Savon merkittävin rautakautinen ja keskiaikainen kalmisto Çok sevdiği köpeğinin öldüğünü Survivor'da öğrenenen Ersin Korkut, sosyal medya hesabından duygu oldu bir paylaşımda bulundu

Kalevala Korun Tuukkalan solki - pronssia Pääkaupunkiseudun

  1. Ostetaan Espoon naisten kansallispuku, koko 42-46,miel,osamaksulla.Riittää,kunhan vain paita, hame, essu, koru, liivi, ovat tallella.Yhteydenotot sasura1966(at)gmail.com
  2. Vaatteet ja asusteet. Korut. Kalevala Korun Tuukkalan solki - pronssia. Korun esikuvana on Mikkelin Tuukkalasta löydetty solki, joka on peräisin ajalta 1150-1250 jKr
  3. Koska pronssirannerenkaiden sisällä säilyneet hihan osat todistavat, että hiha kapeni rannetta kohden eikä ollut sylinterimäinen, täytyi valita leikkuusuunnitelma, jossa hihat kapenevat, mutta jossa kangasta menee hukkaan mahdollisimman vähän. Tällainen leikkuusuunnitelma löydettiinkin, ja "aluspaidasta" tuli pitkä, maahan asti ulottuva alusmekko, jonka hihat kapenevat rannetta kohden ja helmat levenevät kohti nilkkaa. Materiaaliltaan se on palttinasidoksista villaa, ja värianalyysit ovat osoittaneet sen väriksi indigonsinisen. (Lehtosalo-Hilander 1982, 24-26, 28.)
  4. Muut korut. Takaisin päävalikkoon. Pipot, hatut ja lippikset. Vyöt ja muut asusteet. Korut ja kellot. Aurinkolasit. Sadeasut

Esiliina kertoo esihistoriasta Punom

Pukuun kuuluva paita on valkoista villapalttinaa, halkiota sulkee pyöreä kaiverruksin koristettu hopeasolki. Ruskean olkainhameen reunoja koristavat sinivalkoiset lautanauhat, ja sen miehusta on uurrettu syvään. Olkainhameen kangas on villatoimikasta, mutta liian karkeaa verrattuna hautalöytöjen kankaisiin. Olkainhameen helma on myös liian lyhyt. Sinisestä esiliinasta taasen tuli liian suuri ja pukunuken yllä oleva esiliina ja olkainhame näyttävätkin epäsuhtaisilta. Esiliinan helmassa on svastikakuvioinen spiraalikoristelu ja hapsut. Esiliinaa reunustavat myös spiraalirivit. Vyönä on sininen lautanauha, jota ei ole ommeltu esiliinaan, kuten Muinais-Karjalan puvussa. Viitta on valkoista villatoimikasta, joka on koristettu hapsuilla ja spiraaliriveillä - Karjalasta ei kuitenkaan ole löytöjä spiraalikoristeisista viitoista. viitan kiinnittimenä on hopeinen hevosenkenkäsolki. (Lehtosalo-Hilander 1984, 38-40; Lehtosalo-Hilander 1982a, 16-18.) Naisenpuvussa käytettiin pronssispiraaleja runsaasti. Pronssispiraalein koristettiin Länsi-Suomessa esiliinat, viitat ja päähineet, varsinaissuomalaiset kaarihunnut. Karjalassa pronssikoristelua ei käytetty viittoihin, mutta esiliinojen koristelu oli runsasta ja näyttävää. Karjalassa ei käytetty varsinaissuomalaista kaarihuntua, jonka nimikin kertoo sen olevan läntinen vaatekappale Suomen alueella. (Vahter 1928, 69-70; Schvindt 1893, 114.) Myynnissä Keski-Karjalan kansallispuku. Vuorelman valmistama ja ollut 1 omistajalla. Kokoa 38-40Hyvässä kunnossa. Hameessa napin siirto ja liivissä mahdollisuus saumoja siirtää eli hieman muokata Tuukkalan Tila B&B is an excellent choice for travellers visiting Ristiina, offering a family-friendly environment alongside many helpful amenities designed to enhance your stay. Guest rooms offer a.. [url=http://wordincontext.com/fi/tuukkalan]tuukkalan[/url]

Kalevala koru Tuukkalan riipus - Huuto

Korut. Todella runsas valikoima edullisia ja omaperäisiä koruja siroista otsakoruista nahkaisiin kaulapantoihin ja villeistä leopardikorvarenkaista säihkyviin tekotimanttisormuksiin Hapsureunaiseen esiliinaan ommeltiin pronssispiraalikoristeet, lähinnä kai tekijän maun mukaan, sillä Tuukkalan haudoista monet olivat hajonneet niin paljon etteivät esiliinojen spiraalikoristeet olleet säilyneet. Sen sijaan haudassa 26, jota Heikel oli muuten pitänyt mallinaan, oli hyvin säilynyt esiliinan spiraalikoriste, mutta jostakin syystä Heikel ei ollut tätä koristetta pukukuvaansa piirtänyt, eikä tämä koriste päässyt siten myöskään siirtymään Tuukkalan pukuun. (Lehtosalo-Hilander 1984, 28-32.) Mikroskoopilla voi päätellä myös jotakin tutkittavana olevan kuidun väristä. Suurinta osaa kasviväreistä ei voi todeta kemiallisin keinoin, joten värityksen tulkinta on useimmiten mikroskoopilla tehtyjen silmämääräisten havaintojen varassa. Vain indigo, värimorsingosta (Isatis tinctoria) tai Intian luonnonindigosta saatava sininen kasviväri, ja alitsariinihappo, värimatarasta saatava punainen väri (Tunkkari 1995.), voidaan kemiallisesti tunnistaa liuotuskokein. Käytetyistä väreistä voi saada tietoja myös kansanperinteestä; kuituja, jotka on värjätty nykyaikana kasvivärein, voidaan vertailla hautalöytöjen tekstiileihin. Kuitenkin värinmääritys on paljolti arvailua, sillä väri on saattanut muuttua maassa ollessaan. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 6; Tomanterä 1978, 56-58.)

Tuukkalan riipus - Kauppapaikat

Nykykäsityksen mukaan myöhäisrautakaudella käytettiin ns. peplosmallista päällyshametta, jota joissakin yhteyksissä sanotaan myös aanua-hameeksi tai vaippahameeksi. Suomessa oli kuitenkin vuosikymmeniä vallalla käsitys, jonka mukaan naisten rautakaudella käyttämä päällyshame olisi ollut olkainhame, jossa olkasolkipari kiinnitti hameen olkakielekkeistä. Kärjistetyimmillään olkainhameen miehusta voi näyttää lappuhaalareiden miehustalta. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 8-18; Lehtosalo-Hilander 1984 10-43.) Muinaispuvun essun kudontaa loimipaino kangaspuilla. Korut aiheuttivat haudassa villakankaaseen hometta, joka oli niin myrkyllistä, että mikrobit eivät pystyneet tuhoamaan kangasta

Kalevala -koruja, 2.lk laitoimme muovimattoalustan työn alle ja neulepuikolla pakotettiin metalliohkolevy piirrosmallin mukaan. Ensin luonnospaperi, sitten valmis kuva pienelle paperille ja.. Tekaisin Mikkelin seudun muinaispuvun valmiiksi. Jos totta puhutaan, niin puvun tekemiseen meni aikaa useampi vuosi. Mikkelin Tuukkalan muinaispuku Aino-puku ei ole kansallispuku vaan muinaispuvun uusinnos tai ns. vapaasti sommiteltu puku tai fantasiapuku. Muita vapaasti sommiteltuja pukuja ovat mm. Vanha Karjalan puku, Muolaan.. Ostetaan edullinen Alavuden kuoropuku noin kokoa 36-38. Vyötärön ympärys väh. 74cm ja pituutta saa olla reilusti. Myös pelkkä mekko-osa käy. Tarjoa! Tulee hyvään kotiin ja käyttöön.

Wanhan Tuukkalan tallilla MIKKELISSÄ - KoruMies Arvi Tm

  1. Värjäys voi tapahtua eri työvaiheissa. Voidaan värjätä kuidut ennen kehräystä, langat kehräyksen jälkeen, värjätä valmis kangas tai jopa valmis pukine. Rautakaudella lienee pääsääntöisesti värjätty langat ennen kankaan kutomista.
  2. Baca juga: Tingkatkan Respons Corona, Korut Klaim Berupaya Kembangkan Vaksin
  3. Myydään alkuperäinen Keski-Suomen (Jämsänkoski) kansallispuku vuodelta 1932.Pukuun kuuluu hame, liivi, paita ja hiusnauhat.Puku lähes käyttämätön ja värit kirkkaat ja hyvin säilyneet, tosin paita on kellastunut.Hameen vyötärönpituus 79 cm, pituus 80 cm.Puku teetetty 163 cm hoikalle neidille.Hintapyyntö 400 EURPuku on Kirkkonummella / L-UusimaaRisto p. 0400-861 473 risto.rennicke(ät)kolumbus.fi
  4. Copyright text 2016 by Nuorisoseurat Satakunta.   -  Designed by Thrive Themes | Powered by WordPress

Kalevala Koru Kaulakorut, korvakorut, rannekorut Laatukor

  1. Kintaiden värit olivat vaihtelevat, Euran kinnas on ollut kolmivärinen, kuten Kaukolan Kekomäestä löydetty oletettu sukankappalekin. Kaarinan kintaat puolestaan ovat olleet todennäköisesti yksiväriset, sinivihreät. Neulakinnas on myös voitu kirjoa. Mikkelin Tuukkalan neulakinnas on kirjottu silmukkakirjonnalla. (Riikonen 1990, 104-106; Kaukonen 1960, 66-69.)
  2. Se, mistä pukineesta mitkäkin kankaan palat ovat, määritellään tutkimalla kangaspalojen paikkaa hautauksessa. Materiaaliltaan, väriltään, lankatyypiltään ja sidokseltaan identtisten kangaspalojen voidaan olettaa kuuluvan samaan vaatteeseen. Näiden palojen koosta, muodosta ja sijainnista hautauksessa voidaan päätellä mm. pukineiden koko ja leikkaus. (Tomanterä 1978, 51.)
  3. naisen puvun yhteydessä, sillä miesten ja naisten käyttämät kintaat eivät ainakaan löytöjen perusteella eronneet paljon toisistaan.
  4. ​​Myydään naisten Keski-Suomen Kansallispuku koko 36-38. Täydellinen kokonaisuus, siisti, vähän pidetty. Vaaleanruskeat pieksut koko 36, mutta sukat ja paulat puuttuvat. Liivejä on kaksi kappaletta, toisen koko 34.Lisäksi pitkät silkkinauhat tummansinisenä ja punaisena.Hinta 600,00€.Puku on Jyväskylässä ja postitus onnistuu.Tiedustelut sähköpostitse: helena.eirtola(a)luukku.com.
  5. Neulakinnastekniikka on vanha taito, jota on ainakin rautakaudelta lähtien käytetty kintaiden ja sukkien ompeluun. Ompeluun on käytetty suuria tukevia neuloja, joiden materiaali on ollut monenlaista - on käytetty puuta, luuta ja eri metalleja. Eurasta on löytynyt viikinkiaikainen, pronssinen kinnasneula, jota on toki voitu käyttää muuhunkin kuin kinnasompeluun. Kinnasompeluun käytettävä lanka on useimmiten uutena aikana ollut verrattain paksua, jopa nelinkertaista, ja todennäköistä on, että myös rautakaudella kinnasompeluun käytetty lanka oli samantyyppistä, normaaliin kankaankudontaan tarkoitettua lankaa paksumpaa. (Kaukonen 1960, 54-55.)
  6. Hirviluoto, A-L. 1987: Raision emännän muinaispuku. Aboa 1985. Turun maakuntamuseo, vuosikirja. Turku.
  7. Myydään Ylä-savon kansallispuvun avainkokan jonka haluan myydä tarjousten perusteella. Käyttämätön.Hannuhannukonola55(ät)gmail.com

Kankaankudontaa aloitettaessa tehtiin aloitukseksi lautanauha, jonka kuteina olivat valmistuvan kankaan loimet. Kankaan päädyn huolitteleva lautanauha kudottiin noin kahdeksalla laudalla. Tämä lautanauha piti loimet järjestyksessä ja paikoillaan kudonnan ajan; lautanauha myös esti kangasta purkaantumasta. Samanlainen lautanauha tehtiin myös valmistuneen kankaan lopetukseksi. (Sarkki 1979, 14, 24-29.) Hän sijoittaisi korujen mahdollisen alkuperän Rostedtin tavoin Volgan varteen, mutta hiukan pohjoiseen suomalais-urgrilaisten kansojen myyttisestä alkukodista Volgan mutkasta, jossa kohtaa Volga suuntaa..

Ostetaan pienikokoinen (34-36) Laatokan Karjalan kansallispuku. Aitini on Mantsinsaaresta.Yhteydenotot ​Pirjo, pirjomullen(a)gmail.com Gay Indonesia forum komunitas gay dengan fasilitas chatting di Indonesia, cari teman sahabat jodoh gay Indonesia.. Naisen pukuun kuului yleensä jokinlainen alusmekko tai -paita, päällysmekko, esiliina, vaippa, päähine, sekä jonkilaiset jalkineet ja jalkaverhot eli sukat tai jalkarätit. Myös korut kuuluivat pukuun. Näitä kaikkia ei välttämättä käytetty aina yhtä aikaa. Miesten pukua hahmoteltaessa on turvauduttava paljon enemmän arvauksiin kuin naisten pukua määritellessä: naisen puvusta on säilynyt huomattavasti enemmän jäänteitä kuin miesten.

Pukuun kuului muitakin koristeita kuin pelkät korut. Puku tai pukukangas saatettiin koristella lautanauhoin, nyörein tai pronssispiraalein. Lautanauha voitiin tehdä kankaan kudontavaiheessa, kuten edellä olevassa luvussa on selostettu, tai kutoa erikseen ja ommella valmiiseen vaatteeseen. Samoin oli pronssispiraalien laita. Ne voitiin liittää kankaaseen kudottaessa pujottelemalla loimiin spiraaleita niin, että ne muodostivat kuvioita, tai tehdä irrallisia ornamentteja pronssispiraaleista ja ommella ne sitten kankaalle. (Vahter 1928, 61.) Ketjulaite kuului myös itäsuomalaiseen naisenpukuun. Länsisuomalaisessa ja itäsuomalaisessa ketjulaitteessa on vain pieniä eroja. Soikeiden kupurasolkien ja nauharistimäisten ketjunkantajien välissä oli ns. korvakeputki, jonka sivulla oleviin lenkkeihin, 'korvakkeisiin' oli kiinnitetty riipukset. Myös ketjunkantajiin saattoi olla kiinnitettynä riipuksia. Ketjut olivat pronssia tai rautaa, kuten Länsi-Suomen alueellakin. Sivuketjujen riipuksina olivat usein lintuaiheiset riipukset, jotka olivat itäistä alkuperää. (Kivikoski 1967, 263-264.)

#tuukkalanpuku - Instagram Hashtag Posts PicoShot

  1. Mielenkiintoisin ja näkyvin yksityiskohta esiliinoissa kuitenkin on pronssispiraalikoristus. Kuten spiraalikoristelua käsittelevässä luvussa on selostettu, sitä alettiin käyttää Länsi-Suomen alueella 900-luvulla, ja tällöin naisen puvun ensimmäisenä spiraalikoristeltuna kohtana olivat nimenomaan esiliinan kulmat. Nämä esiliinan kulmakoristeet muodostuivat säteittäin kulman ympärille sijoitetuista spiraaleista, joiden väliin, vaakatasoon, kiinnitettiin spiraalit siten, että muodostuva kuvio oli tähtimäinen tai viuhkamainen. Kulmakoristeiden jälkeen vanhimpana spiraalikoristemuotona voidaan pitää esiliinan helmaan ja reunoihin ommeltua spiraaliriviä. (Lehtosalo-Hilander 1978, 243-245.)
  2. Alusvaatteen materiaali saattoi siis olla pellavaa tai villaa. Aluspaitakankaan sidos oli yleensä palttinaa, alushame tai paidan alaset usein toista sidosta, joskus myös muuta, paksumpaa materiaalia kuin paita. Hurstut-hame, eli päällyshameen alle laitettava alushame, oli usein sidokseltaan murtotoimikasta. Kaarinan pukuun rekonstruiotu alusvaate kuitenkin sisälsi poikkeuksellisesti kahta erilaista bataviatoimikassidoksista villakangasta, toista paitaosassa, ja toista hameosassa. (Riikonen 1990, 83-84, 92, 97-101; Ken kantaa Kalevalaa 1984, 38; Hirviluoto 1985, 13-14.)
  3. Esiliinan pituus oli noin metrin, jos esiliinassa ei ollut taitetta ja parisenkymmentä senttiä vähemmän, jos esiliinassa oli kiinteät nyörit. Leveyttä esiliinalla on ollut kolmesta kymmenestä sentistä puoleen metriin. Esimerkkeinä mitoista mainittakoon, että Maskun pukuun kuuluva kiinteänyörillinen esiliina on mitoiltaan 39 x 80 cm ja Euran esiliina 50 x 90 cm. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 30; Ken kantaa Kalevalaa 1985 42; Riikonen 104-106.)

Yllä mainittuja kuituja käytettiin tietysti kankaiden kutomiseen ja villaa myös neulakinnastekniikalla neulomiseen. Silkki on tuotu maahan valmiina kankaana, kuten mahdollisesti myös pellava, silloin kun se oli tuontituote. Villa oli yleisin kankaisiin käytettävä kuitu, ja siten villakangas myös oli materiaalina suurimmalle osalle pukineista. Muista kuiduista tehtyjä kankaita on käytetty paljolti samaan tapaan kuin villakangastakin: paitoihin, tunikoihin, huntuihin jne., mutta kenties juhlavampiin pukineisiin. Pälsi puolestaan löysi Maskun Humikkalan kalmistosta miesten haudoista jälkiä takin napituksesta: joidenkin miespuolisten vainajien rinnalla kulki harmahtavien pilkkujen jono. Jono osoittautui nappijonoksi, kun löydettiin paremmin säilynyt hauta, jonka keskivaiheilla oli säilynyt nappeja. Nappeina käytettiin etenkin hopeakulkusia, mutta myös pronssinappeja. Niinpä voidaan olettaa ainakin länsisuomalaisen miehen päällyspaidan, tai pikemminkin takin, olleen edestä avoin, vyötäisiin asti napitettu. Myös muun Länsi-Suomen haudoista, kuten Teuvalta, on löytynyt tarpeeksi monia kulkusia, jotta niitä voidaan pitää miehen takin nappeina. Kulkusten käyttöön takin nappeina antaa vertailumateriaalia mm. eräs Birkassa kaivettu miehen hauta, jossa miehen takissa oli käytetty kulkusnappeja. (Pälsi 1928, 77; Paloniemi 1960, 26-27.) Niinpä avointa, kulkusnappista takkia voi pitää länsisuomalaisena vaatteena. Tunikan materiaalina oli yleensä villa, mutta haudoista on löytynyt jäänteitä jopa silkistä. Myydään siisti Helmi Vuorelman valmistama tyttöjen Munsalan puku. Koko noin 130-140 cm. Essu, lyhythihainen alkuperäinen paita ja villahuivi kuuluvat asuun. Huivissa hieman kulumaa, mikä ei tosin näy käytössä, ja muuten puku on ehjä. Vaaleansiniset neidon päänauhat tulevat myös mukana. Mustat kengät ja valkoiset sukkahousut / sukat jää itse hankittaviksi. Muinaiskintaista Tuukkalan ristikkokirjailtu kinnas (KM 9969: 14) on huovutettu ja neuloksen pinnan silmukkarakenne on lähes kokonaan hävinnyt näkyvistä. Kontrastina huovutetulle kintaan pinnalle..

korut. корут. Сигареты / табак Myydään tarkistetun Kaukolan puvun huntu reikäompelein hinta 190e. Sekä tarkistetun Hämeen puvun huntu. Hinta 140e. puh.0400576053 Muinaispukurekonstruktion riippuvaisuus siitä ajasta, jossa se tehdään, näkyy jo olemassaolevista muinaispuvuistamme: vanhojen pukujen tarkoituksena oli ehkä pikemminkin kohottaa suomalaista identiteettiä ja tehdä suomalaista perinnettä tunnetuksi, kuin olla eksakteja, tieteellisiä selvityksiä. Tarpeesta kohottaa suomalaista identiteettiä kertoo valtava innostus, jolla muinaispuvut otettiin vastaan ja jolla niitä alettiin valmistaa esim. kansanopistoissa. Kaarinan puvun peploksen koristeaihe on erikoinen. Vaalean siniharmaan peplosmekon taite on koristeltu paksulla tummanharmaalla langalla tehdyllä pujotuskirjonnalla. Lanka muodostaa korinpohjaa muistuttavan kuvion taitteeseen. Riikonen kuitenkin myöntää, ettei tulkinta ole aivan varma, ja esittää senkin mahdollisuuden, että pujotuksella koristeltu kangas ei olisikaan peplosmekon taite, vaan jopa erillinen kaulus, liehuke tms. (Riikonen 1990, 103-104.)​Myydään Antrean puku, koko 36, vuodelta 1965 Vuorelmalta, käytetty kaksi kertaa. Puku villaa, pusero ja esiliina pellavaa. Sisältää hameen, liivin, puseron, esiliinan, taskun, päänauhat. Hopeoitu solki myös saatavilla. Puvun mitat: pusero kai-kai, pituus sekä hiha yhteensä 51 cm. Esiliina 52 leveä, pituus 72 hapsuineen. Hame: vyötärö 63 cm, pituus 74 cm. Voi pidentää ainakin 4 cm helmasta, ehkä myös 1 cm vyötäröltä. Liivi, solki suljettuna: kai-kai 43, vyötärö 70 ja pituus 47 cm. ​Hinta 530 euroa + lähetys. Solki erikseen.Yhteydenotot liisawright(a)hotmail.com

On myös muistettava, että se, mitä nykyaikana pidämme muinaispukuna, onkin itseasiassa nykyajan luoma käsitys muinaispuvusta. Mikään rekonstruoitu muinaispuku, vaikka kuinkakin tarkkaan tehty, ei ole myöhäisrautakautinen puku, vaan tällä hetkellä hallussa pitämämme tiedon mukaan tehty ennallistus, tiedon yhteenveto. Tämä "muinaispuku" on yhtä lailla omasta ajastamme riippuvainen kuin kaikki muukin, mitä tässä ajassa teemme. Euran Luistarin haudan 58 aluspaidasta oli pronssikierrerannerenkaiden ansiosta säilynyt suuria paloja, mutta usein aluspaidasta ei ole juuri mitään tietoja; esimerkiksi rekonstruoitaessa Maskun pukua haudan 32 perusteella jouduttiin alusvaatteen muoto jättämään arvausten varaan: haudassa 32 ei ollut jäänteitä aluspaidasta, mutta kylläkin alushameesta. Lisäksi aluspaidan materiaali oli usein pellavaa, joka tunnetusti hajoaa villaa helpommin. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 25; Ken kantaa Kalevalaa 1985, 37.) Suomen monipuolisin huutokauppa. Koneet, ajoneuvot, maatalouskoneet, korut, kellot, taloustavarat, elektroniikka ja paljon muuta Myydään Tuurerin kansallispuku koko noin 40. Hyvin vähän käytetty, ollut päällä muutamia kertoja. Puku sijaitsee Keravalla. Hintapyyntö 500 €. ​

Mikkelin Kaupunki Tuukkalan Sairaala TUUKKALANKYLÄNTIE 1-3 lla/llä,-ssa/ssä Mikkeli, ☎ Puhelin 015 1944501 kanssa Ajo-ohje Ostetaan värjäämättömät nahkaiset lipokkaat / supikkaat kokoa 39.Yhteydenotot mielellään kuvan ja hinnan kera: beatawillman(a)gmail.com We're constantly told about the benefits of a varied diet. But what if you had to survive on just one food - what would you keep you alive the longest

Kalevala Koru Tuukkalan Riipus - Keskisen Kello O

  1. kuin miesten asustusta käsittelevässä luvussa, koska nykyisillä tiedoilla jalkineista voidaan olettaa, etteivät miehen ja naisen käyttämät jalkineet eronneet kovin paljoa toisistaan, ja jo aiemmassa luvussa kenkiä on käsitelty siinä laajuudessa kuin ylipäätään on mahdollista.
  2. Ilmoitus jätetty 1.7.2019Myydään Orimattilan kansallispuvun hame osa. Luvulla on ikää lähes sata vuotta, mutta on erittäin hyväkuntoinen. Vyötärö 72 senttiä, hameen pituus 82 senttiä.
  3. Tieto lisääntyy jatkuvasti ja rekonstruktioita tehdään suuremmalla vakavuudella kuin vuosisatamme alkupuoliskolla. Kenties työni pitäisi kirjoittaa muutaman vuoden päästä kokonaan uudelleen.
  4. Hopean kiillotus ja korujen hoito. Kastesormukset. Korut
  5. Erittelen naisen puvun eri osat ja selvitän, millä perusteella tutkijat ovat päätyneet tulkintoihinsa. Aion myös kuvata, miten puku esihistoriallisella ajalla tehtiin. Lisäksi tarkastelen tehtyjä suomalaisia pukurekonstruktioita, vertailen niitä, sekä osoitan, miten sama löytöaineisto voidaan tulkita eri tavoin. Tarkoitukseni on kuitenkin keskittyä naisen puvun perusmallin esittelyyn. Olen tehnyt työni pelkästään kirjallisuuden perusteella. Olen käyttänyt työhöni kaivauskertomuksia, löytöjen analysointiselvityksiä, perinpohjaisia esinetutkimuksia, ylimalkaisia yleisesityksiä ja popularisoituja lehtiartikkeleita. Kaikista näistä on ollut enemmän tai vähemmän hyötyä.
  6. Lisäksi mukana oli muun muassa pronssista valmistettuja koruja ja muita koristeita. Niiden perusteella on pystytty selvittämään pukujen malli sekä kankaiden rakenne ja väri
  7. olkainhame-teoriasta on luovuttu, ja vanhoista muinaispuvuista on tehty uusintarekonstruktioita. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 8-18; Lehtosalo-Hilander 1984 10-43.)

Mikkelin kaupunki Tuukkalan sairaala Moision osasto, update data: Number of Employees, Annual Revenue, Operating Territory Di Korut, keluarganya terbilang elit dan cukup kaya. Namun Nara memilih untuk mengikuti ibunya keluar dari negara serba tertutup itu untuk hal lain yakni kebebasan. Dulu, saat di Korea Utara.. Varsinais-Suomessa oli kaarihuntu käytössä todennäköisesti jo viikinkiajalla. Tästä päähineestä on jäänteinä useimmiten suuret, halkaisijaltaan noin sentin olevat pronssispiraalireunaputket ja niiden yhteydessä murtotoimikasta ja spiraalikoristeista lautanauhaa. (Vahter 1928, 65.) Tämä on johtanut kahteen täysin erilaiseen rekonstruktioon, joista uudempi on osoittautunut todennäköisemmäksi.

Tuukkalan Tila B&B. Mäntyharjuntie 61, 52300 Ristiina, Finlandiya - Mükemmel konum - haritayı B&B Tuukkalan Tila'nın konukları mikrodalga fırın, buzdolabı ve elektrikli ocakla donatılmış ortak.. Yleensä maahan joutunut luonnosta peräisin oleva materiaali maatuu hyvin nopeasti, jopa muutamassa kuukaudessa. Materiaali säilyy useimmiten vain hyvin poikkeuksellisissa olosuhteissa, kuten suossa tai metallioksidien säilyttämänä. Tekstiilifragmenttien säilymisen ensimmäisenä edellytyksenä on kuitenkin se, ettei ne tuottanut ihminen kuluttanut niitä käytössä loppuun. Useimmiten tekstiili- ja nahkafragmentit ovat säilyneet niitä kantaneiden ihmisten yllä, toisin sanoen hautauksissa. Tällöin ihminen on tietoisesti sijoittanut vainajansa maahan ja myöskin luopunut vainajan kantamien vaatteiden uusiokäytöstä. Main-Main Dengan Korut, Cowok Amerika Ini Mewek di Pengadilan. Keren, Paduan Suara Korut Ini Nyanyi Lagu Nasional Indonesia

Rautakautiset ruumishautaukset, kuten monet muutkin arkeologisesti tutkittavat kohteet, löytyvät useimmiten kun maa-ainesta liikutellaan. Schvindtin tutkiman, Käkisalmessa sijaitsevan Suotniemen kalmiston ensimmäiset esineet löytyivät perunapeltoa tehdessä sekä hiekanotossa (Schvindt 1893, 1.) ja Euran Luistarin rikas kalmisto puolestaan tuli esiin viemäritöiden yhteydessä (Lehtosalo-Hilander 1982b, 7-8.). Täten kohteet ovat usein jo löydettäessä vahingoittuneet. Lisäksi kauan käytössä olleessa kalmistossa saattaa olla päällekkäisiä hautauksia, jolloin alla oleva hautaus on osittain tai kokonaan tuhoutunut, ja hautojen sisällöt ovat saattaneet sekoittua jo esihistoriallisella ajalla (Lehtosalo-Hilander 1982b, 89.). Monia näkyviä tai yleisesti tunnettuja hautoja ja kalmistoja on lisäksi saatettu yrittää ryöstää. Etsi valtava valikoima muoti korut toimitukset arjen alennus täällä minun friends.Various tyylejä koruja toimitukset ovat valmiita vähittäismyyntiä juuri halvemmalla. - China wholesale beads jewelry

Erilaisia värisävyjä samastakin kasvista on saatu myös käyttämällä erilaisia puretusaineita. Puretusaineina on käytetty esimerkiksi virtsaa, lipeää, metalleja ja alunaa. Näitä aineita on käytetty myös kankaiden valkaisuun, esimerkiksi virtsa on vanhastaan tunnettu valkaisuaine. (Tomanterä 1978, 56.) Mutta luonnollisestikaan kankaat eivät olleet ainoita pukineiden materiaaleja, vaan myös nahkaa ja turkiksia käytettiin. Turkikset ovat myöhäisrautakaudella olleet Suomessa varsin tärkeä vaihdon väline, joten niiden merkitystä ei suinkaan sovi vähätellä. Puvuissa nahkaa käytettiin esim. jalkineisiin - jalkineista onkin peräisin varsin suuri osa myöhäisrautakautisten hautojen nahkalöydöistä. Kalevala Koru Tuukkalan | Kasviaiheet ovat symboloineet elämän voimaa ja kiertokulkua. Tämän korun pinta on peitettu kasviaiheisin palmetein, jotka muistuttavat viuhkamaisesti avattuja palmunlehtiä

Edellämainitut takkimuodot, itäsuomalainen tunikamainen päällysmekko ja länsisuomalainen kulkusnappinen takki ovat viikinki- ja ristiretkiaikaisia päällysvaatemuotoja. Kuitenkin kansainvaellusaikaisistakin päällyspaidoista on saatu joitakin tietoja, vaikka hautamuotona olikin yleisimmin polttohautaus. Huittisten Viittaanmäeltä löytyi 1940-luvulla kansainvaellusaikainen ruumishautaus. Löydössä oli mm. runsaasti hakasnappeja, joiden yhteydestä löytyi myös tekstiiliä. Hakasnapit ovat verrattain yleisiä löytöjä kansainvaellusajan polttohautauksissa, mutta hakasnappien varsinaista käyttötarkoitusta ja -tapaa ei polttohautauksen perusteella voi määrittää. (Heinonen 1954, 43-47) Tässä luvussa tarkoitukseni on esitellä lyhyehkösti valmistuneet suomalaiset muinaispukurekonstruoinnit. Joistakin uusimmista puvuistamme minulla on verrattain vähän tietoja, sillä näistä ei ole ilmestynyt mitään julkaisuja. Olen jakanut puvut kahtia niiden mallin mukaan: "vanhoiksi puvuiksi" nimitän pukuja, joihin kuuluu olkainhame ja "uusiksi puvuiksi" niitä joihin kuuluu peplos. Vanhoihin pukuihin kuuluvat ns. Aino-puku, joka on oikeastaan näyttämö- ja fantasiapuku, Perniön puku, Tuukkalan puku, Muinais-Karjalan puku ja Kaukolan puku. Uusiin pukuihin kuuluvat Euran puku, Maskun puku, Raision puku, Kaarinan puku, Mikkelin puku sekä Maarian puku, josta minulla on tietoja vain yhden postikortin verran. Tuukkalan Kesäpuoti on Tuukkalan Tempauksen ylläpitämä kesän palvelukokonaisuus Hirvensalmella, Kesäpuodin palveluita ovat elintarvikekioski, pehmytjäätelö, kah.. Tunkkari, A. 1995: Menneisyyden vaatettaminen vaatii paljon tietoa ja taitoa. Itä-Häme. 22.9.1995.

45 €. Kuvissa oleva, käytössä ollut, pronssinen Kalevala Korun Tuukkalan riipus-kaulakoru. Riipuksen halkaisija n. 45 mm, ketjun pituus n. 80 cm, lahjarasiaa ei ole. Korussa on hiukan tummuutta Kaarinan puku perustuu Kaarinan Kirkkomäen viikinkiaikaisen haudan I/1950 tekstiileihin. Jaana Riikonen analysoi haudan tekstiilit vuonna 1989 valmistuneena pro gradu -työnään. Seuraavana vuonna alettiin valmistaa varsinaista pukua, jonka ensimmäinen versio valmistui vuonna 1991. Työryhmään kuuluivat mm. Riikonen itse, sekä Maskun pukua tekemässä olleet Riitta Lavonius ja Leena Tomanterä. Kuralan Kylämäessä ollaan parhaillaan tekemässä uutta versiota Kaarinan puvusta. Tässä versiossa kaikki langat kehrätään käsin, kudotaan pystykangaspuilla ja värjätään kasviväreillä, kun vuonna 1991 valmistuneessa versiossa langat kehrättiin koneellisesti ja värjättiin synteettisin värein mahdollisimman aidon näköisiksi. (Häyrinen 1991.) Vuonna 1956 valmistuneesta Kaukolan puvusta oli tarkoitus tulla tieteellisesti tehty versio muinaiskarjalalaisesta puvusta vastineeksi käyttöpuvuksi tarkoitetulle Muinais-Karjalan puvulle, jota ei oltu tehty tarkkaan hautalöytöjen mukaan. Kaukolan puku tehtiin Kansallismuseon pukunuken ylle puettavaksi. Työn tekeminen annettiin Riitta Heinoselle, mutta aikaa ei ollut tarpeeksi perinpohjaista analyysia varten - kerrotaan, että Heinosella oli aikaa vain kuukausi. Myöskään rekonstruktioraporttia ei koskaan tehty, joten ollaan epävarmoja siitä, minkä löytöjen pohjalta rekonstruktio lopulta tehtiin ja miksi joihinkin hämmentäviin ratkaisuihin päädyttiin. (Lehtosalo-Hilander 1984, 38-40; Lehtosalo-Hilander 1982a, 16-18.) Rebecca propone gioielli eleganti e all'avanguardia. Collane, anelli, bracciali, charms da donna e da uomo. Pendenti con iniziali e gioielli personalizzabili

Usein vainajalle pantiin hautaan mukaan myös kintaat, neulakinnastekniikalla valmistetut käsineet. Jäänteitä kintaita on esimerkiksi Euran Luistarin haudassa 56, jonka perusteella Euran muinaispuku on rekonstruoitu, sekä Kaarinan naisenhaudasta I/1950, jonka perusteella Kaarinan puku puolestaan tehtiin. Kintaat voitiin laittaa joko vainajalle käteen tai vain mukaan, asetettuna esimerkiksi vatsan päälle. (Lehtosalo-Hilander 1982a, 32; Riikonen 1990, 104-106.) Vähän aikaa sitten Perniön puvusta on kuitenkin tehty uusi rekonstruktio. Pukuun kuuluu valkea peplosmekko, sen korusto on tehty pelkästään haudan 6 pohjalta ja pukuun kuuluva otsakoriste onkin muuttunut huntuun kiinnitetyiksi koristeiksi. Tästä Perniön puvun uudesta rekonstruktiosta minulla ei valitettavasti ole tarkempia tietoja. ​Myydään Kirkkonummen naisten kansallispuku 1960-luvulta. Puku hyvässä kunnossa, mutta paita vähän kellastunut varastoinnissa. Hameen takaosassa pienet, parsitut (huomaamattomat) kohdat. Puvun kaikki osat tallessa sekä kuvasta puuttuva punainen silkkinauha on pussukan taskussa.Puku on kooltaan S-M ja ohessa mitat:Hame vyötäröstä helmaan 80 cmVyötärö 70 cmRinta ympärys 84 cmPaidan hiha 55 cmLiivin hartialeveys 36 cm​Kansallispuku on Espoossa.Hintapyyntö € 270,-/tarjous.​Yhteydenotot: merja.jukonen(at)gmail.com - Korun kunto ratkaisee sitä, samoin aikakausi, se, onko se tunnetun suunnittelijan koru tai historiallinen koruaihe. Nämä saattavat vaikuttaa hintaan, samoin kysyntä, kertoo Mari Kotka Kalevala.. kirjoittajan Maskun muinaispuvun dokumentaatio Ken kantaa Kalevalaa Vaatteet ja korut kertoivat jo ammoin kantajansa sosiaalisesta asemasta, etnisiteetistä ja elämänkulusta

  • Asekauppa tampere.
  • Toms pantoffels dames sale.
  • Steam lego star wars.
  • Black panther hs.
  • Keraaminen liesi pilalla.
  • Lasten mielenterveystalo.
  • Powerslave tab.
  • Adecco tikkurila.
  • Miten päästä yli erosta demi.
  • Fysikaliskt solskydd ansikte.
  • Mikkeli koulujen lomat 2018.
  • Multisensorinen toiminta.
  • C date irtisanominen.
  • Ragamuffin cat.
  • Mangal köfte püf noktaları.
  • Mies piilottelee puhelintaan.
  • Ensto intro led himmennin.
  • Vulgar latin.
  • Anturan mitoitus excel.
  • Lämpölasi u arvo.
  • Pöllön poikaset.
  • Tibia paladin.
  • Rauli badding somerjoki live.
  • Majavan metsästys syksyllä.
  • Keuruun paloasema.
  • Alkumalja juhliin.
  • Kiitosrukous lapsille.
  • Münchausen by proxy.
  • Htd 8m.
  • Lapsi ruoka väärään kurkkuun.
  • Kuoleman puutarha the garden of the dead.
  • Heltti blogi.
  • Alahärmän kirkko.
  • Sähköpyörätuolit.
  • Haades wikipedia.
  • Linea negra.
  • Hoover torktumlare.
  • Mekkoja nuorille.
  • Scandinavian hunks ville.
  • Karpalot.
  • Ruskettuuko tuulilasin läpi.